tisdag 8 oktober 2013

Främlingens grav av Martin Widmark

Bild från martinwidmark.se
5b har under hösten arbetat med läsgrupper. Detta var en av de böcker som lästes.

Huvudpersonen i denna bok heter Halvdan. Han gillar att skalda. Halvdan har en hund som heter Siri. Han är tio år gammal och bor med en kille som heter Björn smed.

Denna bok handlar om att Halvdan går till ett gravfält. Där ser han en gravplundrare. Han tittade en stund sen så vände han sig om och såg en kvinna på en häst. Halvdan trodde det var Hel en kvinna som kom när man hade gjort fel med runor. men han hade fel. Halvdan fick en smocka i huvudet så han svimmade. När han vaknade upp så var han på en båt. Den personen som hade tagit han ditt var en kvinna som hette Asta. Hon var ute efter en dö skalle efter sin farfars farfars far Viderese. Hon var också ute efter ett skrin som Vidrese hade. Tydligen hade Viderese det. I det skrinet trodde många att det log en förbannelse över den.

Den bok utspelades på vikingatiden på grund av att det var mycket konstiga ord.
Jag tyckte det var bra bilder man fick reda på ganska mycket av att bara kolla på bilderna. Jag tyckte att vissa bilder var lite konstiga.

Sen tyckte jag att den var rolig och ganska spännade. Jag tyckte Halvdans skald var roligt. Jag tyckte det var en konstig men rolig bok och vill läsa nästa bok.

av Ophelia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar